17 maj 2006

På plats i Los Angeles

För en ängel är det roligt att vara i världens andra City of Angels.

Los Angeles är en minst sagt annorlunda stad. Här bor 12 miljoner människor på en yta som är enorm. Egentligen är det inte EN stad, det är flera lite mindre städer som tillsammans bildar Los Angeles. Några av dem har vi hört talas om, Hollywood, Inglewood, Pasadena, Beverly Hills, Long Beach m.fl.

Själv befinner jag mig i det lite mer okända Woodland Hills i norra Los Angeles. Resan hit från flygplatsen var minst sagt annorlunda, Los Angeles är nämligen en stad nästan helt utan kollektivtrafik. Alla, och jag menar verklien ALLA, kör bil.

Jag hittade en av de få bussarna som finns i stan, The fly away, som kan liknas vid en flygbuss till och från flygplatsen. Den tog mig upp till San Fernando Valley och därifrån fick jag ta en taxi de sista kilometrarna till Woodland Hills.

Oljeindustrin har den här stan i sitt grepp. En bekant till mig i Woodland Hills är medlem i American Green Party, men han röstade på Kerry i senaste presidentvalet så han bidrog inte till Bush's seger.

Han har berättat för mig att bilindustrin på 30-talet lobbade hårt för att Los Angeles skulle satsa på motorvägar istället för på kollektivtrafik. Det förklarar smogen som ligger över stan.

Invånarna i Los Angeles och många andra städer här i USA måste lära sig att lägga om sin livsstid så att de kör mindre bil. Om det ska bli möjligt måste politikerna skapa förutsättningar för det. I skrivande stund kostar en liter bensin i USA ungefär sju kronor och många här är i uppror över det höga priset bensinpriset. Jag kan förstå att invånarna här i Los Angeles är förbannade. I Sverige har miljörörelsen länge haft devisen "Ta bussen när du kan och bilen när du måste". Problemet i Los Angeles är att du knappt kan ta bussen alls, den finns inte, och då är det bara bilen kvar.

Kalifornien är en delstat som är känd för sina hårda miljöskyddsregler men så länge som politikerna tvingar sina invånare att köra bil för att ta sig fram kommer deras hårda regler inte lösa de allvarliga miljöproblemen som bilismen skapar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida