18 maj 2006

Jag är inte terrorist

Jag har fått en del SMS där folk har undrat om det verkligen är sant att man måste uppge om man är terrorist eller inte när man åker in i USA. Ja det är sant.

På planet dit får man ett formulär från Department of Homeland Security med alla möjliga frågor. En av dessa är om man ska utföra eller har utfört några terrordåd eller om man samarbetade med Nazityskland eller någon av dessa allierade mellan 1933 och 1945.

Det kan man raljera en hel del över. Vad skulle till exempel hända om man inte tänkte utföra några terrordåd samtidigt som man faktiskt samarbetade med Nazityskland eller deras allierade under andra världskriget? En hel del äldre personer från Finland, Japan, Italien och Tyskland måste ju faktiskt befinna sig i just den situationen.

En annan av frågorna var man om man hade någon physical or mental disease. Jag kände mig faktiskt lite krasslig i halsen men mannen i tullen såg så bister ut så jag vågade inte säga det.

1 kommentarer:

Klockan fredag, 19 maj, 2006 , Blogger Jonas Morian sa...

Formuläret har nog ändrats de senaste åren, men när jag och min fru var i USA senast så skrattade vi gott åt frågor om vi planerat att begå några "imoral acts" under vår vistelse, eller om någon av oss varit på "a farm outside the U.S.". Stina är uppvuxen på en bondgård, och jag anser att jag genom att turista i ett land vars utrikespolitik jag tycker väldigt illa om de facto beter mig omoraliskt. Vi tog upp detta med flygvärdinnan, som bara suckade och sa att vi skulle svara nej på alla frågor...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida