05 juni 2006

Därför är prostitution våldtäkt

I veckan var jag på ett partimöte där det blossade upp en diskussion om prostitution och våldtäkt. Frågan var om prostitution automatiskt är en våldtäkt, som jag tycker, eller inte. Detta är mitt motiv:

När jämnbördiga parter ligger med varandra av egen fri vilja är det inte en våldtäkt. De går in i det utan några förbehåll och med förhoppningen att få ut något av det som de inte tjänar på i ett längre perspektiv.

När en prosituterad ligger med en torsk är det inte av egen fri vilja, om det hade varit det hade hon inte begärt några pengar för det. Hon gör det för att hon måste få en inkomst vilket sätter henne i beroendeställning till torsken. Om hon vet att hon inte kommer att få pengarna kommer hon inte att göra det vilket bevisar att hon egentligen inte vill. Hon gör det för att hon måste, med andra ord ett tvång.

Det är inte ett tvång som kommer av våld eller hot om våld som i "en vanlig" våldtäkt. Tvånget kommer istället av ekonomiska förhållanden men det gör det inte till ett mindre tvång.

Därför är all form av prostitution en våldtäkt.

7 kommentarer:

Klockan onsdag, 14 juni, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Om du vet att du inte kommer få lön kommer du inte gå till jobbet vilket bevisar att du egentligen inte vill jobba. Se, jag har bevisat att du är en slav! Allt form av lönearbete är slaveri!

Var ska du lägga dig varför folk har sex med varandra? Varför vill du bestämma över andra människor?

"Jag arbetar till vardags som stadssekreterare för den socialdemokratiska kommunstyrelsegruppen i Göteborg." Usch, vilket ovärdigt jobb! Jag känner att jag måste rädda dig från det. Jag vill förbjuda din arbetsgivare att ge dig lön!

 
Klockan onsdag, 14 juni, 2006 , Blogger Alexander Sofroniou sa...

Hej Anonym!

För det första:
Varför är du anonym?

För det andra:
Det är absurt att jämföra mitt arbete som stadssekreterare i Göteborgs kommunledning med det arbete som en prostituerad utför.

 
Klockan onsdag, 14 juni, 2006 , Anonymous Anonym sa...

"Det är absurt att jämföra mitt arbete som stadssekreterare i Göteborgs kommunledning med det arbete som en prostituerad utför."

Tycker du ja. Någon annan skulle kanske hellre vara prostituerad. Därför är det väl bättre om folk själva får bestämma vad de ska jobba med, eller hur?

Du har forfarande inte svarat på varför du vill bestämma över andra människor. Alla delar inte din syn på sexualitet. Varför vill du tvinga på dem den?

 
Klockan torsdag, 15 juni, 2006 , Blogger Alexander Sofroniou sa...

Du fortsätter att vara anonym.

Jag vill inte bestämma över andra människor. Jag hävdar att den lyckliga horan är en myt och att det därför inte har valt "yrket" själva.

 
Klockan fredag, 16 juni, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Jag hävdar att den lyckliga stadssekreteraren är en myt och att de därför inte har valt "yrket" själva.

Ser du hur absurt det blir när jag uttalar mig kategoriskt om andra människor och deras yrkesval?

Du vill visst bestämma över andra människor. Du vill ju inte att någon ska kunna jobba som prostituerad. Inte för att de skadar dig eller någon annan när de gör det. Inte för att de kränker någon annans rättigheter överhuvudtaget. Du vill bara bestämma över dem som vore de omyndiga. Du vill ta bort deras frihet att leva som de vill, för de lever inte som du vill.

 
Klockan fredag, 16 juni, 2006 , Blogger Alexander Sofroniou sa...

Jag noterar att du fortsätter vara anonym.

Arbetsförmedlingen kan anvisa personer till arbeten. Om personen ifråga inte vill ta det arbetet kan han eller hon bli av med A-kassan. Tycker du att arbetsförmedlingen ska kunna anvisa en kvinna till ett jobb som prostituerad?

Om du tycker det, tycker du att hon ska bli av med sin A-kassa om hon vägrar.

 
Klockan fredag, 16 juni, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Precis som arbetsförmedlingen inte kan tvinga någon att öppna en fruktaffär, borde de väl inte kunna tvinga någon att börja prostituera sig. Arbetsförmedlingens eventuella svårigeter att förhålla sig till prostitution är väl knappast något argument mot prostitution i sig.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida