02 juni 2006

Konstigt nog en nyhet

Damhockeylandslagets Erika Holst och Ylva Lindberg kommer ut med sin homosexulitet i juninumret av QX. Man skulle ju kunna rycka på axlarna med ett stort jaha och säga att det inte är så konstigt. Vi har ju haft en del landslagsspelare genom åren och någon bög eller flata måste ju ha hittat in där också.

Nu är det tyvärr inte så. En anonym spelare i ett fotbollslag i Allsvenskan berättade för något år sedan i Fotbollskväll att han aldrig skulle berätta om sin läggning för någon i laget. Han var säker på att de andra killarna i laget inte skulle acceptera det.

Jag förstår honom, en grupp mäns jargong i ett omklädningsrum är ibland otroligt lågt och kränkande. Om du är kvällstidningsjournalist kan du sätta in en hemlig mikrofon i ett herrlags omklädningsrum i en vecka så får du några sköna skandalrubriker.

Varför skulle den allsvenska fotbollsspelaren ovan då inte bli accepterad? Den enda orsaken jag kan komma på är att de andra i laget är rädda för att han ska "stöta på mig" eller "titta konstigt på mig i duschen" eller något annat otäckt.

Vissas (mäns alltså) självuppfattning
Jag har inget emot bögar, bara de inte stöter på mig
Det eller något liknande hör man faktiskt lite då och då. Frasen kan ibland kryddas med ett "hö hö" eller något annat nedsättande. Uttalandet är lite märkligt. Jag tror att de flesta män faktiskt accepterar att alla heterosexuella kvinnor inte stöter på dem. Ändå får de för sig att alla bögar vill det.

Hur snygga tror de att de är egentligen?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida