29 maj 2006

Aftonbladet är svin

Det finns två sorters mediedrev. Det ena är när någon har gjort något dumt och ska sättas dit och det andra är när någon har vart med om något hemskt och media gör allt för att personen ifråga ska "berätta med egna ord om händelsen". Båda innehåller ofta övertramp och båda är hemska men på olika sätt.

Dagens Aftonbladet begår ett sådant övertramp idag. Det äcklar mig för det är en 13-åring som offras på dagens sälja-lösnummersaltare.

Historien i korthet

I fredags våldtogs den 13-åriga flickan och hennes bästa vän, en 12-årig flicka, av en 26-årig man som de kände. 12-åringen blev mördad och mannen försökte mörda 13-åringen men hon klarade sig undan med några knivhugg som hon opererades för i lördags. 13-åringen var alltså med och såg när hennes vän blev mördad och våldtagen.

Aftonbladet slår upp 13-åringens namn och bild på första sidan. De har en tvåsidesintervju, en helsidesbild till på henne och en mindre bild som illustration till intervjun. På alla bilderna har hon en nallebjörn i famnen. Rubriken är "Jag kröp blodig ur sängen".

Mina egna erfarenheter

Jag har varit med om ett liknande drev, den 22 januari 2002, dagen efter att Fadime Sahindal blev mördad av sin pappa. Fadime satt i styrelsen i Jämtlands läns SSU-distrikt där jag var ombudsman så jag kände henne ganska väl. Det lyckades runt 50 redaktioner lista ut och alla försökte få mig och de andra SSU:arna i Jämtland att ställa upp för att berätta om hur vi kände oss. Tidningar, radio och TV, det var ingen skillnad.

Jag vill påpeka att jag inte var i närheten av den situation där 13-åringen i Aftonbladet är. Jag var vuxen, jag hade en viss medievana, jag var inte med när Fadime blev mördad, hennes pappa försökte inte mörda mig och jag blev inte våldtagen.

När man är med om en traumatisk händelse är man i chocktillstånd. Då är omdömet inte som det ska och man riskerar att säga saker som man ångrar senare och man kan inte avgöra om det är lämpligt att ställa upp på en intervju. Det kanske känns rätt i just det tillfället men när det har gått en tid och man har fått lite distans till det som skett har många vittnat att de ångrade att de ställde upp. Fadimes syster till exempel som intervjuades av SVT:s Lennart Persson några dagar efter mordet där han pressade henne om vad hennes bror hade sagt i polisförhör.

Så arbetar en journalist

De tjatar, ljuger, tjatar och ljuger. De ringer om och om igen för att få dig att ställa upp. De säger att din kompis har ställt upp på en intervju även om han inte har det. De ringer dina föräldrar och syskon och frågar hur han eller hon reagerar på något som du har sagt men som du i själva verket inte alls har sagt. Då får de ett citat från en "nära familjemedlem".

Jag vet inte hur de fick 13-åringen att ställa upp men jag kan tänka mig något av ovanstående.

Aftonbladet har gått över gränsen

Jag undrar om Mira Micic som har skrivit artikeln känner sig stolt över att ha fått 13-åringen att ställa upp och jag undrar om fotografen Mattias Carlsson är nöjd med bilderna. Hur är det Mattias, var nallebjörnen din idé?

2 kommentarer:

Klockan måndag, 29 maj, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Mycket intressant att få en inblick från någon som utsatts för drevet.

Har du läst Gerdins svar på Resume? Jag kunde inte låta bli att kommentera det.

 
Klockan måndag, 29 maj, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Fick aldrig med länken till kommentaren.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida