24 maj 2006

Madonna, en arrogant diva

Som en del kanske har märkt är jag hårdrockare. Det började 1984 när Iron Maiden släppte sin skiva Powerslave som hade oförglömliga hits som Aces High, 2 minutes to midnight och Rime of the ancient mariner. Jag fastnade i hårdrocksträsket och jag har inte slitit mig än. Om jag ska vara ärlig så tror aldrig att jag kommer att göra det. Det är svårt att bryta drygt 20-åriga vanor och varför skulle jag göra det? Jag älskar ju det.

Min sambo däremot, hon gillar Madonna.

För några månader sedan läste jag i Metro att hon skulle ge sig ut på turné. Sambon har pratat länge om att hon vill se henne så jag tänkte köpa två biljetter i hemlighet och överraska henne lite. Det visade sig att det var helt omöjligt.

Förra året kom Fredrik Strage ut med sin bok "Fans" (se bilden) som kort och gott handlar om hur det är att vara ett fan. I den skriver han att hårdrockare är de mest hängivna fans som finns. Hårdrockarna förväntar sig att deras idoler ska ställa upp på intervjuer för mer eller mindre obskyra hemgjorda tidningar, de ska ta sig tid att skriva autografer och prata med sina fans utanför hotellen de bor på och de ska turnera så att fansen kan se dem live. Ingen i hårdrocksvärlden tycker att det är konstigt och banden ställer så gott som alltid upp.

Jag gick in på Madonnas hemsida för att kolla när och var hon spelade och det var en stor besvikelse. Hon spelar på sammanlagt tio ställen i hela Europa. Detta kan jämföras med Iron Maiden som i höst ska göra elva spelningar bara i Norden.

Madonna är stenrik. Medlemmarna i Iron Maiden är också stenrika. Vilka är det som har gjort dem så rika? Det är vi fans. Det minsta de kan göra är att återgälda oss åtminstone en aning genom att ge oss chansen att göra det vi vill allra mest, att se dem live.

Iron Maiden och andra hårdrocksband återgäldar oss, de turnerar flitigt över hela världen. Madonna däremot, hon är respektlös och arrogant mot sina fans. Hon lever ett behagligt liv som superstjärna och det minsta hon kan göra är att ställa upp för de som har satt henne där.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida