20 maj 2006

Sexigt?

Nu är jag hemma igen från min lilla tripp till USA. Jag ska erkänna att jag har en hel del om fördomar om landet over there och en av dem är att amerikansk TV är usel. Vidsynt som jag vill tro att jag är så tänkte jag avliva denna fördom hos mig själv, all amerikansk TV kan ju inte vara dålig.

Tyvärr gick det inte så bra för jag fastnade vid Fox News och massa TV-predikanter, och det var faktiskt dåligt, så jag tänkte kommentera reklamen och bilderna som öser över oss istället. Reklamexperter säger att sex säljer, jag är inte någon reklamexpert själv men jag får tro på vad de säger och det är förmodligen därför ganska mycket reklam, bilder och filmer anspelar på sex.

Det får mig att undra hur vi män är skapade. Är det verkligen meningen att vi ska tycka att de "sexiga" reklamfilmerna och bilderna är sexiga? Förmodligen är det så för annars skulle de ju inte ha funnits. Reklamare, regisörer och bildproducenter måste ju också ha fokusgrupper där det kollar vad som går hem i folkdjupet.

Jag tänkte ta upp några exempel som jag såg i USA och som jag har stött på genom åren. Jag undrar hur många det verkligen är som går igång på detta och i så fall vilka de är. Förmodligen känner jag någon av dem.

Kuddkriget
Du har sett det hundratals gånger. En eller flera ofta unga kvinnor har kuddkrig med varandra, gärna i ett sovrum klädda i någon form pyjamas. Kuddkriget brukar kryddas med lite slow motion och dun som flyger omkring efter att någon av kombatanterna har slagit sönder sin kudde.

Fingret i munnen
En kvinna stoppar in toppen av sitt pekfinger i munnen, böjer huvudet lite frammåt och tittar uppåt in i kameran.

De putande läpparna
En kvinna putar med läpparna, smalnar av ögonen en aning och böjer huvudet frammåt eller bakåt när hon tittar in i kameran.

Det har gett upphov till en storindustri där många(?) kvinnor betalar pengar för att spruta in silikon i läpparna för att alltid ha det åtråvärda putandet.

Gyttjebrottning
Efter några nacksving ser dessa kvinnor ut som träskmonster. Den erotiska laddningen är ... så där.

Svabba in bilen
En eller flera kvinnor svabbar in en fräsig sportbil med skum. "Greppet" används oftare än man tror, Bon Jovi hade det på baksidan på skivomslaget till skivan Slippery When Wet och Pink gör parodi på det i sin video Stupid Girl.

Kvinnor med kaninöron och kaninsvans
Jag inser att det beror på att Playboy har lagt beslag på kaninöronen och att det är därför vi gör erotiska associationer men kom igen. Finns det några fler djur som ger oss samma känslor? Om ja, vilka?

1 kommentarer:

Klockan tisdag, 23 maj, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Alltså, stora varma björnar, rundast på mitten. Finns det något sexigare?
Men nu ska jag sluta kommentar-bomba din blogg. Fast du skriver så roligt att jag inte kan låta bli!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida