22 maj 2006

Leve Polarpriset

Ikväll kommer Led Zeppelin tilldelas Polarpriset. Ett urmärkt val. Det är få band som har påverkat rockmusik så mycket som de har.

Jag ska erkänna att jag var ganska skeptisk när Polarpriset instiftades. Jag trodde att de i vanlig ordning skulle prisa de mest populära musikerna, inte de som har bidragit med kvalitet och utvecklat musik. Jag hade fel.

Bland vinnarna finns:
  • Bob Dylan och Isaac Stearn (2000)
  • Dizzy Gillespie (1993)
  • Ray Charles och Ravi Shankar (1998) det bästa året enligt mig
  • Robert Moog och Karlheinz Stockhausen (2001)
  • B.B. King (2004)

Enligt statuterna ska polarpriset ges till:

"individuals, groups or institutions in recognition of exceptional achievements in the creation and advancement of music. The prize breaks down musical boundaries by bringing together people from all the different worlds of music."

Detta har de verkligen lyckats med. Det enda frågetecknet jag har är om Burt Bacharach (2001) verkligen var värd det men det kan jag leva med.

Nu har Led Zeppelin fått priset men jag hoppas att jyrun inte tycker att kvoten "hård rock" därmed är fylld. Faktum är att det finns ett band som har påverkat rockmusiken ännu mer, nämligen Black Sabbath. Det finns inte något rock- eller hårdrocksband i världen som inte har influerats av dem.

Det skulle vara kul att se Ozzy Osbourne stappla fram till kungen och få priset.

1 kommentarer:

Klockan tisdag, 23 maj, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Hard Rock - Halleluja!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida