28 maj 2006

Folkpartiet i grumliga vatten

För några veckor sedan diskuterade jag en och kollega på jobbet vad som skulle kunna få oss att inte rösta på socialdemokraterna. Det var ganska lite, partiet blir för dödsstraff, partiet uttalar den ariska rasens överlägsenhet, partiet tar ställning mot de anställdas på arbetsmarknaden och några andra osannolika saker som kränker principen om alla människors lika värde eller grundläggande socialdemokratiska värderingar.

Sedan visade SVT:s Dokument inifrån avsnittet om folkpartiet. Där finns svaret. Om socialdemokraterna gjorde det som folkpartiet har gjort skulle jag sluta rösta på oss. Det är oförlåtligt att flörta med främlingsfientlighet.

Leijonborg borde ju vara tillräckligt slipad för att inse att journalister hittar svaren på sina frågor, om inte från honom så från någon annan. På en direkt fråga om var de hade fått inspiration till att få bort "snällismen" slingrade han sig som en mask på en metkrok. Det gjorde inte Maria Leissner som snabbt avslöjade att det var Venstre i Danmark, som ligger bakom den danska hårda invandringspolitiken, som var förebild. Det ville inte Leijonborg skylta med och om jag någon träffar honom någon gång ska jag fråga varför.

Det finns flera problem med folkpartiets agerande. När Front National fick sitt genombrott i Frankrike berodde det på att de andra etablerade partierna försökte locka till sig Frontens väljare genom att kopiera delar av deras retorik och politik. Det var bara det att väljarna hellre ville ha kopiorna än orginalet så det enda som skedde var att Fronten stärktes.

Frågan är då vad jag skulle rösta på istället. Urban Lindstedt har en intressant artikel om det på sin blogg. Jag säger inte att jag delar hans lista till fullo men den pekar på en del problem med de andra partierna.

2 kommentarer:

Klockan söndag, 28 maj, 2006 , Blogger Alexander Sofroniou sa...

Hej Niklas!

Jag kunde tyvärr inte besöka karnevalen i år. Vi har en nyopererad katt hemma som inte kan lämnas ensam.

För övrigt håller jag med dig. Folkpartiets vatten är inte grumligt, det är svart.

 
Klockan onsdag, 30 augusti, 2006 , Blogger Lars Andersson sa...

Flörta med främlingsfientlighet var det. - Vem tänker du rösta på nu då?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida