01 juni 2006

Sommarpratarna

Sveriges radio har presenterat årets sommarpratare. En rätt bra samling namn men här är namnen utan någon inbördes ordning som jag skulle vilja höra också:

Al Gore
Vi kunde ha haft honom istället för Bush. Nu åker han världen runt och missionerar om miljöpolitik.

Nelson Mandela
Kommentarer överflödiga. Vår tids Jesus måste få prata innan det är för sent.

Margot Wallström
Sveriges politiker i Europa.

Bengt Göransson
Jag hörde den gamle kulturministern föreläsa på P1 för några år sedan. Han har mycket spännande att säga om kulturpolitik och folkrörelser.

Katrine Kielos
Socialdemokratisk bloggare och studentförbundare som jag (vad jag vet) aldrig har träffat. Däremot har jag läst en del av vad hon har skrivit och hon lyckas träffsäkert blanda politik, satir och humor. Hon borde få bli den första bloggaren som får sommarprata.

Johan Hakelius
En liberal vars åsikter jag inte alltid delar men det går inte att ifrågasätta hans intellektuella förmåga.

John Polman
Han verkar så mysig så han måste ju ha hur mycket som helst att berätta.

Katarina Sandström
Nyhetsankare på Rapport. Jag läste en intervju med henne i den där gratistidningen på SJ:s tåg.

Ingrid Segerstedt Wiberg
Min favoritfolkpartist (som i och för sig har lämnat partiet). Stridbar kvinna från Göteborg som säkert har fantastiska berättelser om hur det var bakom kulisserna när Göteborgs Handels- och sjöfartstidning drev kampanjer mot svenska nazister under andra världskriget. Något de inte gjorde helt ostraffat.

Oliver Stone
Min favoritfilmare.

Sofia Coppola
Också en riktigt bra filmare. Dessutom är hon med i alla Gudfadernfilmerna som är det bästa i filmväg som någonsin har gjorts och kommer att göras.

Torbjörn Fälldin
Det skulle vara spännande att höra vad han har att säga om centern och kärnkraften idag.

Hanna Ljungberg
En av världens bästa fotbollsspelare.

Birgitta Ohlsson
Det skulle vara spännande att höra henne prata om folkpartiets kamp mot snällismen.

Yannick Tregaro
Friidrottstränare inom hoppning som åker land och rike runt och föreläser om ledarskap. Det skulle vara kul med en gratisföreläsning i Sveriges radio.

Karin Mattson
Ordförande i Riksidrottsförbundet

Putte Svensson
Han grundade föreningen Rockparty som ligger bakom Hultsfredsfestivalen och en hel musikrörelse i den lilla småländska staden Hultsfred. Hur gjorde han? Det skulle jag vilja höra honom berätta om.

Joakim Thåström
Min och Sveriges punkikon. Hans senaste skiva ger mig 40-årskänslor trots att jag bara är 30. En man som var med i Rågsved i slutet på 70-talet måste få prata om det i radio.

Gunilla Thorgren
En av grundarna till Grupp 8. (Dagens Lassie: Hennes son värvade mig till SSU)

Lars Demian
Han kan berätta historier på skiva, då måste han kunna göra det i radio också.

Lisa Ekdahl
Jag såg henne på Liseberg för några år sedan. En bra berättare.

Påven Benedictus
Det skulle vara spännande att höra hans syn på politik och den politiska maktorganisation han nu leder.

Anders Wejryd
Är den nye biskopen lika bra som sin företrädare? Jag vet inte.

Inga Thorsson
Jag vet att det inte går men jag skulle verkligen vilja höra henne.

Johan Norberg
Liberal som är aktuell med en ny bok. I övrigt se Johan Hakelius ovan.

Antonia A:xon Johnsson
Svensk företagsledare

Jamie Oliver
Han är hur rolig som helst och han har lyckats få igenom en politisk förändring i Storbritannien genom att laga mat. Fantastiskt.

1 kommentarer:

Klockan torsdag, 01 juni, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Yannick Tregaro var med förra året.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida