04 juni 2006

Grundkurs 1 om kollektivavtal

Jag hittade en gammal Centerkompis från Vaxholm som också bloggar, han hade länkar till andra centerbloggar som jag surfade runt lite på. Många av dem har kommenterat Byggnads handlande mot en byggfirma i veckan där Byggnads vill att firman ska skriva på ett kollektivavtal. De är borgare så du kan ju gissa vad de tyckte om tilltaget men det är inte det jag ska kommentera här. De visar att de inte vet vad ett kollektivavtal är för något, så här är det:

Ett kollektivavtal kan ALDRIG försämra löner, ersättningar eller något annat som man har kommit överens om lokalt. Avtalet sätter ett golv som man inte får gå under men som man får gå över. De anställda kan alltså inte förlora på att arbetsgivaren skriver på ett kollektivavtal.

Det var så uppenbart att centerpartisterna inte visste det så jag tänkte klargöra det.

1 kommentarer:

Klockan söndag, 04 juni, 2006 , Blogger perankersjo sa...

Hej Alexander!

Det var superkul att ramla över din blogg (vilket jag gjorde så sent som häromdan). Det väckte några minnen till liv från fullmäktige i Vaxholm på 90-talet.

Ha't så bra och lycka till med bloggandet!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida