14 januari 2007

Jag har ändrat mig

Scandinavium är en ishockeyarena i Göteborg där Frölunda spelar sina matcher. Jag bor en så där 100 meter från arenan så om jag hade gillat hockey hade det varit perfekt. Arenan utmärkte sig på ett sätt, den var ful som stryk. Orange veckad plåt må ha karaktär och vara ovanligt och unikt men kom igen. Ful var den.

Det sägs ju att man blir hemmablind och det stämmer. Arenan har stått där i hela mitt liv och efter ett tag så tänker man inte på hur ful den är. Den oranga plåtblobban var en del av Göteborg och jag såg den varje gång jag gick hem.

I våras fick jag reda på att den skulle målas om. Friiidrotts-VM var i antågande och staden skulle fräschas upp. Den skulle bli silverfärgad. Hmmm, tänkte jag, det kan ju kanske bli snyggt. Det blev det inte. Färgen var ganska matt och silver som inte glänser är inte silver ... det är grått. Den oranga plåtblobban blev grå. Det kan vara snyggt under de månader när det är sol men hallå, detta är Göteborg. Här har vi höst från september till april. De hade tänkt sig att det gråa vädret skulle piffas upp med lite mer grått. Jag var emot.

Nu har de smarta typerna på GotEvent kommit på att man kan belysa arenan på kvällarna och då blir den faktiskt riktigt snygg.
När Frölunda spelar sina matcher är arenan röd och grön, Frölundas färger. Jag ser fram emot att få se den blå och vit nästa år när IFK Göteborg vinner SM-guld för i år kommer det inte att hända.


Detta inlägg är pingat på Intressant.se.

Andra bloggar om

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida