14 december 2006

Barnsligt jag vet

När jag blev ombudsman i Jämtlans läns SSU-distrikt reagerade jag en aning när jag fick reda på att SSU-klubben i Strömsunds kommun hette SSU-Flata. Jag är inte den som är den så jag tänkte att det var ju öppet tänkt av dem. Lite tonårsaktigt så där. Sedan fick jag reda på anledningen, området där Strömsund ligger har hetat Flata hur länge som helst, det är nämligen platt som en pannkaka.

Idag har GP en samling av roliga ortsnamn runt om i Sverige. Listan är faktiskt ganska rolig för tänk dig själv att ständigt få höra folks fnissande när du säger att du bor i Mensträsk, Pungpinan eller Snorrslida.

Blekinge
Snoppsborg Gökadal
Bohuslän
Påstigen Kåtorp Flatholmen Kuballe Flateby Flatholmen
Dalarna
Rumpsjön Kåtila Klitten Mussjön Ryckepungsvägen Flatan
Dalsland
Kåtebol
Halland
Bögilt Bögesgård Kärleken Snorrslida
Hälsingland
Njutånger
Jämtland
Snorres väg
Jönköping
Flata Flathult
Lappland
Kåtaviken Porrajärvi Kåtaselet
Medelpad
Gökböle Musklippen
Norrbotten
Kukkolaforsen Kukasjärvi Kåtaträsket Bröstvägen Porrivaara Sexträsk Mensträsk Snorijokk-kåtan
Närke
Vintrosa
Skåne
Böglarehult Porrarp Sextorp Kvinnaböske Snorretorp Gökatorp
Småland
Flathult Kåtån Pung Runkarp Barslida Våthul Horshult
Södermanland
Fittja Trosa Krigslida Pungpinan Snopptorp
Uppland
Bög Bakgöken Fjuckby Snorrevägen
Västerbotten
Kåtaviken Kåtaselet Kåtaholmen Kåtaliden
Västergötland:
Sexdrega Harald Stakegatan Köttkulla Gökhem Trekantsvägen Sädesbingen Ollonstigen
Ångermanland
Brösta
Öland
Kåtorp
Östergötland
Rinna Horsköpet Slaka Kåtebo

OBSERVERA att detta inlägg inte är pingat på intressant.se

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida