02 december 2006

Om CSN, borgarna och fribeloppet

Jag lyssnade just på en intervju med den nyvalde MUF-ordföranden Niklas Wykman i P3. Det är ganska skönt med en moderat som inte hymlar, han och MUF tycker att det är fel att staten utjämnar mellan människor med skatt. MUF goes Friedman.

Han kallar sig liberal och exemplifierar detta med att han tycker att fribeloppet i studiemedlet ska tas bort. "När människor kämpar och försöker ska de också få lön för det" säger han. Fribeloppet är det belopp som man får tjäna och fortfarande behålla hela studiemedlet, enligt CSN:s hemsida får man tjäna 49.625 kronor per termin om man är högskolestudent utan att att lånet reduceras.

Borgerliga partier har uttryckt denna åsikt ganska många gånger och jag tycker att den är helt obegriplig. Studielånet är mer förmånligt än vanliga banklån, räntan sätts av regeringen och återbetalningskraven är inte lika hårda.

Jag och alla som jobbar heltid tjänar mer än 49.625 kronor per halvår. Om fribeloppet skulle tas bort skulle jag kunna kvittera ut studielån i två terminer, 7.200 kronor extra per månad.

Varför ska staten hålla mig med subventionerade lån?

Detta inlägg är pingat på Intressant.se.

Andra bloggar om

2 kommentarer:

Klockan fredag, 23 november, 2007 , Anonymous Anonym sa...

Vad skulle du säga till en hårt jobbande och pluggande student som mig då? En som råkat ut för att CSN varit nära på att stjälpa mig istället för att hjälpa? jag fick en räkning av csn april 2007. Där stod det att jag skulle betala in 17.000:- inom en månads tid! Desssa pengar hade jag då "tjänat för mycket" HUR kan de räkna per kalenderhalvår när de slutar betala ut stöd till studenterna redan i mitten på maj! De ska skita i vad man vill göra på sommaren: och överlag skita i hur mycket man tjänar så länge man visaer resultat! Jag är så glad att slippa soccepacket där jantelagen och avundsjuka och småsinthet står på menyn!

 
Klockan fredag, 29 februari, 2008 , Anonymous Anonym sa...

I concur...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida