01 oktober 2007

Hisingen och Göteborg

För några år sedan drev miljöpartiet i Göteborg att vi skulle bygga en gång- och cykelbro över älven. Vi socialdemokrater grymtade lite och sa att det var viktigare med en bilbro men miljöpartisterna stod på sig och nu är projekteringen i full gång.

De flesta läsare av denna blogg bor inte i Göteborg så låt mig komma med en liten geografilektion. Det som göteborgarna brukar kalla för centrum ligger söder om älven. På andra sidan älven ligger Hisingen som är en ö där det bor drygt 125.000 invånare. Jag bor i Gårda och mitt hus är markerat med ett kryss längst till höger på bilden. Alla som jag känner i Göteborg säger att jag bor väldigt centralt. Bron är tänkt att gå där det vita sträcket över älven finns. Avenyn är markerad med ett rött sträck


Jag har aldrig bott på Hisingen och jag har svårt att se att jag nånsin kommer att göra det. Jag vill bo i stan och Hisingen ligger utanför stan. Där har du ett av Göteborgs problem för om man räknar metrar så ligger området norr om älven, Norra Älvstranden, bra mycket närmare stan än vad mitt hus gör.

Problemet är att om man vill komma till stan från Hisingen så måste man antingen ta spårvagn eller buss som går över någon av broarna eller en färja. Man kan i och för sig gå också men brofästena på Hisingssidan slutar i områden där det inte finns något så det blir en väldigt lång promenad om man till exempel ska ta en fika med en kompis på Hisingssidan.

Men cykel då? Tja, det går men broarna är vääääldigt höga så man får ta i ordentligt för att cykla upp på dem.

Många av världens städer har floder som flyter igenom sig, det är svårt att tänka sig London, Prag, Paris och Budapest utan sina floder. Där är floderna inte ett hinder för det är lätt att ta sig över dem. Det går inte att säga att staden ligger på ena sidan om floden men inte på den andra för lättheten att ta sig över har gjort att städerna har vuxit naturligt på båda sidor.

Så är det INTE i Göteborg. Jag känner inte någon som inte bor på Hisingen som har stämt träff med en kompis på ett kafé på Hisingen. Inte heller vet jag någon som går på bio där och om jag ska vara ärlig så vet jag inte ens om det finns någon biograf på Hisingen.

Biografer, kaféer och restauranger är exempel på saker som gör att stad blir en levande stad istället för en samling hus, människor i rörelse som gör saker där de är. Om vi vill att Hisingen ska bli en del av stan i Göteborg så måste vi göra det lättare att ta sig dit. Gång- och cykelbron är ett alldeles utmärkt sätt att komma till rätta med det.

Bloggar om och annat Intressant

Etiketter:

3 kommentarer:

Klockan tisdag, 02 oktober, 2007 , Blogger johannes sa...

Håller med dig! Men det enklaste och billigaste sättet är ju att bygga en ny Göta Älvbro som en lågbro. Lågbroar är billigare, yteffektivare och lättare att ta sig över. Sedan bygger vi lite riktig stad längs med älven och så är saken biff!

 
Klockan onsdag, 03 oktober, 2007 , Blogger Unknown sa...

Håller också med dig Alex..och det vet du. En annan intressant aspekt är att motståndarna till bron brukar hävda att den är farlig eftersom den kommer att hindra sjötrafiken på Göta Älv. Vad man skall komma ihåg i sammanhanget är att i den stad som de flesta båtar är på väg till för att färdas vidare på Vänern - Trollhättan- har enligt uppgift flera överfarter varav minst en cykelbro. Kan Trollhättan så kan Göteborg. Hej Svejs Maria

 
Klockan torsdag, 16 oktober, 2008 , Anonymous Anonym sa...

"Jag vill bo i stan och Hisingen ligger utanför stan". Men herregud!! Hisingen är stan, det ingår, det sitter ihop med Göteborg, göteborgare bor där, det ingår i kommunen, Stor-Göteborg (som vi vill ha ännu större...).

Jag kikade in på bloggen och vid första anblicken trodde jag det var nån typ av anti-göteborgare, yngling utan koll, eller jag vet inte vad...tråkig text var det hur som helst.

Klart att vi vill ha bättre förbindelser över älven. Du jämför oxå med städer som har en mycket längre historia med urbanisering och större invånarantal, där man länkat ihop och haft lite större och tätare stadskärnor. Det är helt andra typer av städer (London osv. som du nämner). Visst finns det likheter, med älv/flod osv i staden, men Göteborg är unikt på sitt sätt. Kolla in stadskultur-demografi vetja.

Klart att man gör saker på Hisingen, det finns liv där! =P...Vi har alla olika vanor, vistas inom olika kulturer. Vissa gör nästan allt det vardagliga på Hisingen, man tränar, handlar, t.o.m fikar och går ut på nån krog där, det du! det existerar...välkommen till verkligheten! hah. Jag och många med mig gör ju massor inne i stan, i city med omnejd, där finns mycket såklart, önskar hela stan kunde leva lite mer på samma sätt, men det fungerar inte så i praktiken, än. Norra Älvstranden t.ex kan säkert blomma upp mer, men sånt tar lång tid.

Jag älskar hela Göteborg, hela staden, och Hisingen är en självklar del av den. Om du kan se det som en självklar del, ändra intställningen till att börja med. Sen tar vi bro-förbindelser o dylikt. Förbindelser med kollektivtrafik är bra, massor av vagnar o bussar går ju, hyfsat snabbt o enkelt.


Lite tråkigt att cykelbron inte blev av, det lät som ett bra miljövänligt alternativ som hade gett liv till båda sidorna.

Det finns t.o.m Blåvitt-fans som bor på självaste Hisingen =P
Dom får åka kollektivt, över bron, med vagnen. Hemska tanke :)

Jag e storstads-turist, varit runt mycket. Världens vackraste stad är Göteborg, världens bästa stad är Berlin.

Mvh
Petter

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida