07 juni 2006

Prostitution under fotbolls-VM

Jag har just fått ett kedjebrevsmejl där jag uppmanas att kräva att det svenska fotbollslandslaget ska spela i en tröja med texten "STOP" på för att protestera mot prostitution. Detta med anledning av den förväntade ökningen av prostitution under fotbolls-VM i Tyskland.

Läsare av denna blogg vet vad jag tycker om prostitution, annars kan du klicka här, men diskussionen irriterar mig faktiskt lite.

Det började när JämO Claes Borgström uppmanade det svenska fotbollslandslaget att bojkotta fotbolls-VM. Uppmaningen kanske var bra för att starta en diskussion om problemet men som förslag är det helt vansinnigt. Det som i så fall ska bojkottas är Tyskland som land, inte fotbolls-VM. Tysklands lagstiftning tillåter prostitution och har så gjort långt innan fotbolls-VM blev aktuellt.

Friidrotts-EM kommer att gå av stapeln i Göteborg den 6-13 augusti. Jag sätter båda mina armar och ben på att prostitutionen kommer att öka i Göteborg under den veckan. Vi ska inte tro att vi är så mycket bättre i Sverige och jag har inte fått några kedjebrevsmejl med uppmaningen att Carolina Klüft ska tävla i en tröja med texten "STOP" på. Flickor kommer att skeppas hit som sexslavar då också, precis som i Tyskland.

Jag vet att vi inte har båsen som finns i Tyskland dit torskarna kan gå och träffa prostituerade men ärligt talat, det är bara en fråga om geografi. Där sker prostitutionen i bås, här sker den i bilar, lägenheter, hotellrum, pubar, offentliga toaletter och parker.

På vilket sätt är det bättre?
På vilket sätt är det mindre upprörande?
Varför ska jag bli mer förbannad för det som sker i Tyskland under fotbolls-VM jämfört med det som kommer att ske i Göteborg under friidrotts-EM?

3 kommentarer:

Klockan torsdag, 08 juni, 2006 , Anonymous Anonym sa...

"Varför ska jag bli mer förbannad för det som sker i Tyskland under fotbolls-VM jämfört med det som kommer att ske i Göteborg under friidrotts-EM?"

Kanske för att den Tyska staten bidrar till prostitutionen genom att tillåta att bordeller byggs.

 
Klockan torsdag, 08 juni, 2006 , Blogger Alexander Sofroniou sa...

Hej Anonym!

Det spelar mindre roll för den prostituerade. Hon blir lika utnyttjad i båda fallen.

 
Klockan söndag, 25 juni, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Det lustiga är faktiskt att prostitutionen minskade under fotbolls-vm! Kan det vara så att den gode Claes har en något polariserad bild utav fotbollssupportrar?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida