19 januari 2007

Tillbaka bland gubbarna igen

Idag, den 19 januari, blir jag student igen. Jag kommer att tillbringa vårterminen på statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet. Det är några år sedan jag var på universitetet sist och som vanligt har jag glömt mycket av hur det var.

Åtminstone jag tenderar att komma ihåg det positiva och glömma det negativa. Jag kommer ihåg Birgers fantastiska förläsningar på nationalekonomin 1998 men jag måste anstränga mig en del för att komma ihåg den där tråkige typen som pratade om välfärdsstaten i Uruguay på 1930-talet.

En sak hade jag glömt, eller åtminstone inte tänkt på på ett tag, och det är hur förbannat gubbdominerat det är. I måndags fick jag ett brev från insitutionen med ett välkomnande, ett schema, en kursplan och listan över kurslitteratur.

Under terminen kommer jag att läsa 19 böcker skrivna av 18 författare. 16 av författarna är män och två kvinnor. En av "kvinno"-böckerna är skriven av en kvinna OCH en man och den andra "kvinno"-boken heter Gendering World Politics så man kan ju tänka sig vad den handlar om. Låt kvinnorna skriva om jämställdhet så tar vi andra hand om resten.

De som vill gå i spetsen för utveckling måste bevisligen utvecklas själva en aning.

Detta inlägg är pingat på Intressant.se.

Andra bloggar om

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida