09 september 2006

Al Gore for presendent 2008

Min pappa kommer från en liten by i norra Grekland som heter Maurothalassa. När jag var liten var jag där varje sommar och då brukade jag och mina kompisar Kostas och Dimitris springa omkring i floden som flöt genom byn och jaga grodor och fiska. Jag minns att vattnet gick upp till midjan på oss. Den floden finns inte längre, den är helt uttorkad. På ungefär 20 år har floden försvunnit.

Igår hade Al Gores film "An inconvinient truth" premiär. Filmen bygger på en föreläsningsserie om växthuseffekten och global uppvärmning som Al Gore har åkt världen runt med. Där visar han exempel på glaciärer som har försvunnit under vår livstid på grund av växthuseffekten som har gjort jorden varmare.

Innan vår senaste istid fanns det en glaciär i det som idag är nordöstra USA. De fem stora sjöarna mellan USA och Kanada är vad som finns kvar av denna. Glaciären smälte och kylde ner vattenströmmarna i Atlanen vilket i sin tur skickade in Europa i istiden. Enligt Al Gore visar isprover att detta skedde på ungefär tio år, en förvånansvärt kort tid alltså.

Nu finns det ingen glaciär i nordöstra USA längre men det finns en på Grönland. Och den håller på att smälta. Sakta kyls vattnet i Golfstömmen och det är temperaturskillnader i vattnet som gör att strömmarna uppkommer. Om temperaturskillnaderna försvinner kommer exempelvis Golfströmmen att försvinna, Golfströmmen som gör att Skandinavien inte har samma klimat som Alaska eller Sibirien som ligger på samma breddgrad.

Den globala uppvärmningen har också lett till att fördelningen av jordens vatten har ändrats, på några håll har det blivit översvämningar och på andra håll torka. Genom världshistorien har människor bosatt sig där det finns tillgång till föda och vatten. När dessa förhållanden nu rubbas kommer det att leda till ekologiska katastrofer och enorma flyktingströmmar som världen kommer att tvingas att hantera.

När jag hade sett filmen var det tre saker jag tänkte på:

  1. Det är verkligen dags att göra något. All vetenskap pekar på att att vi är på väg att råka riktigt illa ut.
  2. Tänk om Al Gore hade vunnit år 2000 istället för George Bush.
  3. Han kommer att ställa upp i presidentvalet 2008. I filmens eftertexter får vi reda på vad vi kan göra för att bekämpa den globala uppvärmningen. En av sakerna är "Write a letter to the congress. If they don't listen, run for congress." Jag hoppas att han vinner presidentvalet den här gången också.



Detta inlägg är pingat på Intressant.se.



Andra bloggar om

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida