24 september 2006

Anna Lindh och historieförfalskningen

"Anna Lindh var Göran Perssons självklara efterträdare."

"Det skulle ju ha blivit Anna Lindh men nu måste vi hitta någon annan."

"Persson skulle ha lämnat över till Anna Lindh på den extra tillväxtkongressen i Stockholm."


Göran Persson ska avgå och socialdemokraterna håller på att leta efter en efterträdare. Av någon anledning har Anna Lindh plötsligt svävat upp som den som var den självklara kandidaten, hon som skulle ha blivit om hon inte hade blivit mördad och som alla var så överens om. Det är ren historieförfalskning för hon var inte alls självklar. Tvärtom hade många av dem som nu påstår att hon var det en annan kandidat medan hon fortfarande levde.

En kort tid före mordet hade socialdemokraterna en kommunkonferens i en förort norr om Stockholm, jag tror att det var i Upplands Väsby. Många var där, också Anna Lindh och Pär Nuder.

Pär Nuder fick hålla ett tal till delegaterna. Anna Lindh fick det inte. Jag minns Nuders tal som statsmannamässigt. Du vet ett sånt där tal som Persson är så bra på att hålla för att peppa sina partimedlemmar och visa att han är så otroligt mer erfaren än den fjunige Reinfeldt.

Efter talet gick snacket i korridorerna. De som tidigare hade stött Nuder sa att nu måste det bli han, så bra som talet var. Enligt samma personer hade Anna Lindh sagt nej till uppdraget och det var inte vilket "skitfolk" som helst som påstod detta, det fanns kommunalråd ibland dem (inget från Göteborg).

Rykten med ett syfte

Politik handlar mycket om att "sätta bilden" vilket i korthet betyder att få folk att ha samma uppfattning om något som man själv har. Om människors uppfattning är att arbetslösheten är skyhög så kan inte socialdemokraternas partiledare påstå något annat utan att ha väldigt gott på fötterna (för att ta ett aktuellt exempel).

Ryktena som spreds om Anna Lindh hade naturligtvis ett syfte. Ingen av dem som jag pratade med på kommunkonferensen kunde ha en aning om vad Anna Lindh hade sagt i sin närmaste krets om partiledarfrågan. Ändå "visste de" med stor säkerhet att hon hade sagt nej. Det påstods också att en av de viktigaste anledningarna till hennes nej var en mycket privat familjeangelägenhet som dessa personer tydligen kände till i detalj och kunde hänvisa till.

Nu är Anna Lindh död och det går inte att prata illa om henne längre. Jag blir förbannad över att så många personer som pratade illa om henne när hon levde nu helt plötligt ser henne som den som skulle bli och att det inte fanns någon annan kandidat.

Det är inget annat än ren historieförfalskning.


Detta inlägg är pingat på Intressant.se.

Andra bloggar om

3 kommentarer:

Klockan söndag, 24 september, 2006 , Blogger Tobias Struck sa...

Hej Alexander. Jag är helt ärlig och vill inte sätta någon bild, när jag säger: Denna text grep mig. Maktspelet bakom kulisserna tycks ha varit intensivt gällande Perssons efterträdare. Pushar Nuders fans för honom lika hårt idag? Ert parti kommer aldrig resa sig igen om det inte får en socialliberal kvinna som partiledare. Margot Wallström är väldigt populär som arbestgivare. Ni borde satsa på en ekologisk etisk och feministisk hållning. Orback bör få fortsätta att ställa krav på immigranter att anpassa sig till medborgerliga förutsättningar. Ni borde göra Björn Ranelid, Roger Pontare, Tomas di Leva, Eva Dahlgren, Shirley Clamp och Grynet till rörelsens ansikten utåt. Jag skämtar inte. Med alla dessa åtgärder skulle ni vinna folk från både SD, V och Mp. Sedan skulle ni bli en tung opinionsbildande press på regeringen att ta miljö och jämställdhet på allvar. Med Nuder kommer partiet att få 24,5 i nästa val. Inte för att det gör mig något, men det skulle vara mitt råd om jag fick betalt. Nu ger jag det till dig för att du gav mig tillgång till en gripande och intressant text.

 
Klockan måndag, 25 september, 2006 , Blogger Alexander Sofroniou sa...

Hej Tobias!

Tack för att du gillade inlägget. Jag håller inte med dig om allt du skriver men tack ändå.

 
Klockan fredag, 06 oktober, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Jag vet inte vad som pågick på kommunkonferensen, men jag vet att Anna Lindh var den som skickades fram att ta striden i EMU-valet. Det var genom hennes och inte Pär Nuders icke-existerande popularitet som (s) försökte vända de dåliga opinionssiffrorna. Det var hon som skickades fram när man skulle markera samförstånd med näringslivet.

Att hon haft den rollen kunde utan tvivel skadat hennes kandidatur som partiledare om hon inte blivit mördad. Hon kunde ha blivit förknippad med en stor valförlust. Men ser man till stämningarna i parttiet redan innan mordet, så var det henne "gräsrötterna" talade om närt det gällde vem man vill ha efter Persson, inte Nuder. Pär Nuder har många kvaliteter, men partiledare för socialdemokraterna blir han aldrig. Däremot kan han nog bli en bra finansminister – igen.

Jag tror att Anna Lindh hade varit partieledare för socialdemokratin om hon inte mördats. Göran persson hade redan 2003 fått nog och ingen annan var egentligen mogen att ta arbetet. Lindh hade den breda förankringen i partiet och dessutom den numera nödvändiga internationella erfarenheten. Eftersom hon var en socialdemokrat uppfostrad med den "gamla" etiken , hade det varit oerhört svårt för henne att säga nej om partiledarposten erbjöds henne. Med tanken på hennes stöd bland gräsrötterna, i kvinnoförbundfet, i SSU och även i regeringskretsen, hade det varit nästan omöjligt att inte fråga henne. Framförallt hade kvinnorna i partiet inte accepterat något mindre än ett direkt "nej" från Anna Lindh själv. Att Sahlin inte fick posten 1995 är fortfarande en tagg i hjärtat på många (s)-kvinnor.

Den här gången tror jag för övribgt att det blir Carin Jämtin. Det tror jag kan bli riktigt bra.

Oberoende (s)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida