13 september 2006

Folkpartiet och rasismen

Jag har aldrig någonsin blivit anklagad för att vara rasist eller främlingsfientlig och jag har aldrig behövt övertyga någon om att jag inte är rasist. Det måste rimligtvis bero på att jag aldrig har sagt något som ens kan antydas vara särskilt rasistiskt.

Sverigedemokraterna har tvingats lägga mycket tid och kraft på att försöka förklara för oss väljare att de inte är rasister. Jag har noterat samma sak för folkpartiet, Lars Leijonborg får ofta förklara varför hans parti inte är rasistiskt eller främlingsfientligt. Det händer i debatter, utfrågningar och intervjuer i tidningar, radio och TV.

Jag är övertygad om att Leijonborg inte tycker att folkpartiet är ett rasistiskt eller främlingsfientligt parti. Jag är lika säker på att han inte tycker att han spelar på några främlingsfientliga strängar eller att folkpartiet gör något som sätter dem i rasistisk dager.

Jag undrar om han någonsin har funderat på varför han måste lägga så mycket tid på att förklara att han inte är rasist. Om jag skulle tvingas göra det skulle åtminstone jag börja undra; Kan det vara så att det jag säger faktiskt är rasistiskt?



Detta inlägg är pingat på Intressant.se.

Andra bloggar om

1 kommentarer:

Klockan onsdag, 13 september, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Skitbra text!

Jag har inte heller blivit anklagad för att vara rasist. Det är skönt att inte behöva ägna tid åt att förklara att jag håller med om alla människors lika värde varje gång jag håller tal. Synd att Folkpartiet målat in sig i ett brunt hörn. Det flyttar gränserna för vad som är ok att tycka om invandrare och mänskliga rättigheter i pratktiken.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida