26 september 2006

Carin Jämtin och sexismen

Persson ska avgå och diskussionen om hans efterträdare är i full gång. En av kandidaterna är Carin Jämtin. Hon är tvåa på min lista som toppas av Margot Wallström.

Debatten om Perssons efterträdare var i full gång redan före förra söndagen då han aviserade sin avgång och många gånger under denna tid har jag hört att Carin Jämtin är för ung och oerfaren. Det är en obegriplig ståndpunkt som bevisas om man jämför henne med den tillträdande statsministern Fredrik Reinfeldt.

Carin Jämtin är ett år äldre än Fredrik Reinfeldt, alltså ungefär lika gammal. 1-1.

Reinfeldt har varit ordförande i MUF, Carin Jämtin har varit både kassör och förbundssekreterare i den socialdemokratiska motsvarigheten. 2-2.

Reinfeldt har varit riksdagsledamot. Jämtin har varit minister 3-3.

Varför är det ingen som säger att Reinfeldt är för ung och oerfaren? Carin Jämtin är ännu ett offer för sexistiska och könssterotypa omdömen som drabbar kvinnor och premierar män.


Detta inlägg är pingat på Intressant.se.

Andra bloggar om

1 kommentarer:

Klockan onsdag, 27 september, 2006 , Blogger Nathalie Sundesten Landin sa...

Så klokt! Jag har tänkt mycket på detta. Kvinnorna som lyfts fram kommer nagelfaras mer än männen. Jag har också Carin på min lista. Men jag har henne nog högre upp än du. :-)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida