04 oktober 2006

Några musikaliska betraktelser

Varför har jag inte lyssnat mer på Genesis? "Selling England by the pound" är hur bra som helst och jag påminns om det varje gång jag hör den. Om jag själv någon gång får göra en live-skiva så vill jag att den ska heta "Selling Budokan by the pound" (självklart ska den spelas in där). Om man vill göra titeln lite mer metal så skulle den i och för sig kunna heta "Destroying / Crushing / Consuming / Burning Budokan by the pound" också. Det blir rätt fräckt det med.

Den lokriska skalan är ganska knepig att hitta bra ackord till. Tänk dig en harmonisk mollskala med sänkt sekund/tvåa och en sänkt kvint/femma. De ställer till det.

Trummisar är ofta lite speciella. Det behöver inte vara på ett negativt sätt, men ibland så...

Fan va kul det är att spela med TVÅ grymma gitarrister OCH en grym keyboardist. Det har jag aldrig vart med om förut. För första gången behöver jag inte fundera på om de jag spelar med klarar av att spela det jag skriver. Nu ska vi bara hitta en trummis också.

Varför är det så många tjejer som kan sjunger jättebra som tror att de inte kan sjunga?

Varför är det så få hårdrocksband som spelar Amen Break? (se trumnoterna till höger)

Går den att göra om till 5-takt eller 7-takt? Jag får återkomma. André, David och Andreas är utmanade.

Tipper Gore har förlorat kampen mot rockmusiken. Det är bra.

Hur kommer de sig att de som säger att de tycker om all musik aldrig tycker om den musik jag tycker om?

Alice Copper är sjukt underskattad som låtskrivare. Just nu lyssnar jag på Trash-skivan från 1989. "Why trust you", "Bed of nails" och "Hell is living without you" är asbra.

Twisted Sister har faktiskt gjort fler skivor än Stay Hungry. Deras första platta, "Under the blade", är dessutom bättre.

KSMB måste vara Sveriges bästa punkband. Dead Kennedys är nog världens bästa punkband men Bad Religion är också bra.

När en musiker dör tar ofta karriären och berömelsen ett skutt uppåt. Det har tyvärr inte visat sig gälla Rick van der Linden i det holländska bandet Ekseption. Det är lite synd faktiskt. Jag kan verkligen rekommendera deras skivor. Man kan hitta den i affärer som säljer begagnade skivor och de brukar bara kosta några tior.

Ekseption - Peace Planet




Ekseption - Flight of the Bumble-bee




Detta inlägg är pingat på Intressant.se.



Andra bloggar om

2 kommentarer:

Klockan torsdag, 05 oktober, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Utmaning antagen. Mitt bidrag är skickat, så nu jag väntar på juryns utlåtande.

 
Klockan torsdag, 05 oktober, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Mitt bidrag skickat (innan jag lyssnar på Mr T's). Skrivet i 7/8.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida