12 oktober 2007

Varför ha tåg i södra Sverige

Idag har miljöpartisterna Peter Eriksson och Karin Svensson Smith en debattartikel i GP där de vill satsa på järnvägen så att flyglinjen mellan Stockholm och Göteborg kan läggas ner inom fem år. Det är en bra ambition men frågan är varför man ska begränsa sig till den sträckan. Varför inte satsa på att lägga ner allt inrikesflyg söder om Sundsvall?

X2000 lancerades 1990 som ett supertåg. Det var modernt, snabbt och dyrt och restiden mellan Stockholm och Göteborg förkortades med ungefär två timmar. Detta var tiden då millennieskiftet var i antågande och då massor av grejer gavs namn med 2000 i för att göra dem lite fräckare.

Problemet är att X2000 inte alls är modernt och snabbt. Jag har tågluffat i Japan och där kom tågen upp i X2000:s hastighet redan 1940. Idag susar deras Shinkansen-tåg fram i 300 kilometer i timmen och har gjort så sedan OS i Tokyo 1964, alltså i över 40 år. De skulle få ner restiden mellan Stockholm och Göteborg till under två timmar.

Det svenska järnvägsnätet är hopplöst eftersatt. Spåren går i kringelkrokar på ett sätt som gör höghastighetståg (alltså de som är snabbare än x2000) omöjliga.

Några restider med tåg i timmar

Stockholm-Göteborg 3:03

Stockholm-Malmö 4:26

Göteborg-Malmö 2:48

Stockholm-Sundsvall 3:19

Stockholm-Karlstad 2:26

Stockholm-Karlskrona 5:04

Flyget mellan samma sträckor tar ungefär 2,5 timmar om man räknar in restiden till och från flygplatserna. Tåget har alltså goda möjligheter att konkurrera ut flyget men då måste staten ta sitt ansvar. SJ:s service måste bli väldigt mycket bättre och spåren måste byggas om. Om det görs finns det ingen anledning att ha något inrikesflyg söder om Sundsvall.

Bloggar om och annat Intressant

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Startsida