22 september 2008

Cynic är tillbaka!!!!!!!!

Hur många saker har du väntat på och längtat efter i 15 år? Ärligt talat nu, hur många grejer är det? (du får inte räkna med "den rätte" eller fred på jorden eller något annat så abstrakt, det måste vara en sak)

Jag har väntat på en grej och nu har den kommit, Cynic har släppt en ny platta.

1993 släppte de sin första skiva, "Focus". Det är få skivor som har skapat en genre men denna gjorde faktiskt det. De blandade klassisk dödsmetall med jazz och rösteffekter som Cher kom att använda mer än tio år senare.

Bara ett år senare la de ner bandet för att de inte var överens om vilken musikalisk inriktning bandet skulle ta. Ett beslut som skapade enorm besvikelse i (den ganska lilla) progressiva dödsmetallvärlden.

Jag kan utan tvekan säga att deras första platta är den skiva jag har lyssnat på flest gånger av alla. Jag har gjort det flera gånger i månaden sedan 1994 och varje gång slås jag av hur bra den är. För några år sedan la de ut noterna till alla låtar på sin hemsida och jag har analyserat dem sönder och samman.

Jag har just lyssnat på deras släpp "Traced in air" och jag ryser av hur bra det är. Det bästa av allt är att de ska spela på Brew House i Göteborg den 13 december.

Om du är intresserad av musik borde du ge dem en chans. Tänk dig att ABBA återförenas. Så stort är detta i prog-dödsvärlden.

Uroboric forms från 1993



Evolutionary sleeper från 2008



Textures från 1993



Bloggar om och annat Intressant

Etiketter:

3 kommentarer:

Klockan onsdag, 01 oktober, 2008 , Anonymous Anonym sa...

Har endast lyssnat på Focus ett år eller så, men VILKEN BRA SKIVA DET ÄR! Vågar säga att den ligger i den absoluta toppen av skivsläpp någonsin .

 
Klockan onsdag, 01 oktober, 2008 , Blogger Alexander Sofroniou sa...

Jag håller med, den är sagolikt bra.

Jag vet inte var du bor men de spelar som förband till Opeth i Sverige i mitten av december. Du hittar biljetter på Ticnet.

 
Klockan fredag, 10 oktober, 2008 , Anonymous Anonym sa...

Det känns helt surrealistiskt, gråta av lycka någon?
Lite bakvänt att Cynic är förband till Opeth, men så går det när man är borta från scenen sen början av 90-talet antar jag :)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida