11 november 2008

Om Coca-colanisationen

Det finns många fattiga länder i världen där det är brist på mat, vatten, mediciner och andra livsnödvändigheter. En sak kan du dock bara säker på att de har, Coca Cola. Ett företag som har coca-colaniserat världen väldigt framgångsrikt.

Min gode vän frilansjournalisten Göran Schüsseleder skriver om detta i en mycket läsvärd artikel i Voltaire som du kan läsa om du klickar här.

Några citat:
Coca-Cola makes good food taste better heter det i dryckesjättens senaste slogan och good food finns det verkligen gott om här. Från diskarna serveras allt från pyttipanna och pizza till pad thai och paidakia. Allt sköljs ned med samma universalläsk. Till och med popcornhinkarna på SF-biografen kräfva dessa drycker!

Hej Göran! Ett mycket bra förslag som vi kollat på tidigare. Tyvärr så är det så att Coca-Cola äger all utrustning på restaurangerna som man har till läsken, slangar, kylanläggningar, maskiner etc.. Att vi skulle få byta ut deras Fanta mot ex Trocadero eller liknande skulle de självklart inte gå med på.

För att försöka få klarhet i vad som gäller i Coca-Colas kylar vänder jag mig till Coca-Cola Drycker Sveriges informationsansvarige Peter Bodor. Han svarar;"– Kylarna ägs av oss, placeras ut av oss, servas av oss, utan kostnad för försäljningsstället. Om kylen är rätt fylld och väl omhändertagen bidrar den med bra försäljning...Kylarna är en del av vår marknadsföring och samtidigt en tjänst till försäljningsstället så därför önskar vi förstås att våra kylar innehåller våra produkter"

Slutligen, är det inte världens godaste dryck jag ifrågasätter? 98 procent av världsbefolkningen i cirka 200 länder känner till Coca-Cola. Och jag är en av dem. Sedan läskmaskinen dök upp i gymnasiet började jag dock ifrågasätta att min valfrihet begränsades till tre smaker. Under de senaste åren har det lett till att jag varken köpt eller druckit någon av Coca-Colas produkter. Från början var det en kul grej som övergick till irritation och frustration till slutligen livsfara. Det senare skedde i våras i ett hett Mexiko där kranvattnet inte går att dricka och där majoriteten av dricksvattnet som säljs i flaskor och dunkar bär etiketten Ciel – un producto de The Coca-Cola Company. Nämnas kan att Mexiko är Coca-Colas näst största marknad efter USA. Räddningen blev den ännu inhemska ölen Victoria.



Bloggar om och annat Intressant

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida