26 september 2008

Kom till saken gubbar

Jag har gått runt på bokmässan i två dagar. Det är en orgie i föredrag med intressanta titlar och det har varit väldigt svårt att välja. Jag skriver medvetet "föredrag med intressanta titlar" för ofta har just titlarna varit mer intressanta än själva föreläsningen.

Jag har tillbringat några år på universitetet och jag har sett ett tydligt mönster. När en forskare som har forskat i flera år om nåot ska föra ut sina nyvunna kunskaper till allmänheten grottar de ner sig i framförallt två saker:
  1. De gör en alldeles för utförlig presentation av sig själva. När man har en halvtimme på sig behöver man inte ta upp en tredjedel av tiden med att beta av alla forskningsgrupper och projekt man varit inblandad i genom åren. Ofta rör det sig om män som har hållit på i flera år så listan brukar bli väldigt lång och väldigt tråkig.
  2. De ägnar alldeles för stor del åt att prata om metoden de har använt samt fördelar och ibland (men i ärlighetens namn inte lika ofta) nackdelar med den.
Idag har jag gått runt på massa föredrag. De är oftast antingen 20 eller 30 minuter långa men tyvärr har bara runt fem minuter på slutet ägnats åt själva resultatet. Resten har gått åt till presentation och metod. Jag vet att metod är viktig i all forskning och att det ägnas mycket tid åt den när forskning ska utvärderas men kom igen nu gubbar. Det är inte en avhandling som ska presenteras. Ni ska berätta för människor som inte är hälften så initierade som ni är om vad ni har kommit fram till.

Bloggar om och annat Intressant

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida