16 november 2008

Åsa Westlund på plats 3

Socialdemokraternas rådslag har fastställt valsedeln till europaparlamentsvalet nästa år. Min favoritkandidat Åsa Westlund hamnade på plats 3 vilket får ses som ett lyft då hon stod på plats 7 förra gången.

Personligen hade jag gärna sett henne på plats 1, Åsa har en förmåga att visa hur politik påverkar människor i vardagen och jag tror att det är just det som behövs i det här valet där valdeltagandet sannolikt kommer att vara ganska lågt.

Jag har aldrig haft några illusioner om att partiet skulle våga placera henne på första plats så nu är det Marita Ulvskog som får agera dragplåster i valrörelsen. Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon lyckas.

En annan väldigt intressant sak är placeringarna av Olle Ludvigsson från Göteborg och Carina Ohlsson från Skaraborg. Det har pratats om en uppgörelse bland de västsvenska partidistrikten om att Göteborg skulle stödja Carina Ohlsson mot att de västsvenska distrikten stödjer Anneli Hulthén i valet till partiets verkställande utskott på nästa partikongress. En plats som hon misslyckades att få på den senaste partikongressen.

Nu har Göteborgs namn placerats på valbar plats medan Västsveriges namn har placerats på plats 9 som nästan helt garanterat inte är valbar. Det ska bli spännande att se vad de andra partidistrikten här i Västsverige tycker om det.

De 10 första namnen på socialdemokraternas lista
  1. Marita Ulvskog, Solna

  2. Olle Ludvigsson, Göteborg

  3. Åsa Westlund, Haninge

  4. Göran Färm, Norrköping

  5. Anna Hedh, Mörbylånga

  6. Jens Nilsson, Östersund

  7. Hillevi Larsson, Malmö

  8. Ardalan Shekarabi, Nacka

  9. Carina Ohlsson, Lidköping

  10. Börje Vestlund, Stockholm
Bloggar om och annat Intressant

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida