10 juni 2006

Vårdnadsbidrag

De borgerliga brukar resonera ungefär så här:

En majoritet av de anställda i den offentliga sektorn är kvinnor, de har låg lön för att det är svårt för dem att hitta någon annan arbetsgivare. Det finns ju inte så många andra arbetsgivare för föreskolelärare, sjuksköterskor eller ambulansförare.

Det ska lösas genom att få in fler privata utförare. Då kan kvinnor välja mellan olika arbetsgivare och på så sätt göra karriär och få upp sin lön. Det lönar sig att kunna välja och vraka bland arbetsgivarna för de som är taskiga mot sin personal får ingen personal.

När det gäller vårdnadsbidraget har borgarna helt övergett löne- och karriärsmöjligheterna. Vilka karriärvägar finns det för en person som stannar hemma och passar sina barn? Hur ska hon (för det är ju oftast en hon) göra för att få upp sin "lön", ska hon gå till staten och förhandla:

"Jag är en otroligt bra mamma och därför borde jag få högre vårdnandsbidrag. Dessutom har ni knappt några resurser för kompetensutveckling. Om det inte blir bättre kommer jag att gå till någon annan som betalar mer för att jag ska passa mina barn, någon som förstår att värdera min kompetens."

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida