28 augusti 2006

Oseriöst Expressen

Många andra bloggare har kommenterat Göran Perssons insats i gårdagens utfrågning i SVT och det finns inte så mycket mer att säga om det. Däremot finns det en hel del att säga om Expressens journalistik. Nedanstående artikel är en skärmdump från Expressens hemsida.


Utfrågningen höll på mellan 20.00 och 20.58 och efter utfrågningen gjorde Expressen en undersökning för att se vad tittarna hade tyckt. Eller gjorde Expressen verkligen det? Jag tvivlar för längst ner på sidan hittade jag följande:

Först publicerade de artikeln klockan 17:08, alltså två timmar och 52 minuter innan intervjun började. Sedan uppdaterade de artikeln 21:03, alltså fem minuter efter att utfrågningen var avslutad.

Jag läste inte artikeln som publicerades klockan 17:08 så den kan jag inte säga någonting om men jag kan säga en hel del om den uppdaterade artikeln. Det är oseriöst av Expressen att dra på med en rubrik om att Expressens läsare sågade Persson fem minuter efter att intervjun avslutades. De kan omöjligt ha gjort undersökningen, dra korrekta slutsatser från den och skriva en text på fem minuter.

Expressen har allvarliga journalistiska problem.

Bloggen Samtida tankar har skrivit mer.

Detta inlägg är pingat på Intressant.se.

Andra bloggar om Politik Media Expressen Val 2006 Göran Persson

2 kommentarer:

Klockan måndag, 28 augusti, 2006 , Blogger Anders sa...

Fort Men Fel är som bekant Expressens outtalade slagord...

 
Klockan måndag, 28 augusti, 2006 , Anonymous Anonym sa...

Jag tycker att artikeln säger mer om Expressens (idiotiska) läsare än Göran Persson

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida