24 oktober 2006

Fredrik Reinfeldt och invandrarna

Jag såg just presskonferensen där Fredrik Reinfeldt presenterade de nya minstrarna. Han fick frågan om varför det inte fanns några invandrade moderater på ledande poster i politiken. Återigen hänvisade han till sig själv, några generationer tillbaka invandrade en av hans förfärder till Sverige från Tyskland. Han har alltså också invandrarbakgrund. Påståendet fick journalisterna i salen att skratta till en aning. Jag förstår dem för jag gjorde samma sak.

Invandrarbegreppet är problematiskt av flera skäl. För det första är det svårt, för att inte säga puckat, att bunta ihop alla som inte är födda Sverige till en grupp. För det andra, och det är det Fredrik Reinfeldt sätter fingret på, är det ibland svårt att avgöra vem som är invandrare.

Jag är född i Sverige. Min mamma är svensk och min pappa är grek. Jag pratar grekiska men svenska är mitt modersmål och jag är bättre på det. Jag har varit i Grekland väldigt många gånger och jag har släkt där som jag känner väl. Folk som ser mig tror inte att jag har grekiskt påbrå för jag är förhållandevis blond och jag har blåa ögon. Jag äter hellre vinbladsdolmar med ris och tzatziki än stekt fläsk med löksås och jag har bara kokat potatis tre gånger sedan jag flyttade hemifrån för över tio år sedan.

Är jag då invandrare? Jag har gjort en ganska ovetenskaplig undersökning i min vänkrets och jag brukar få lite olika svar. De flesta säger att jag inte är det, jag har ju bott i Sverige i hela mitt liv och jag pratar svenska som vilken infödd svensk som helst. En sa att hon aldrig hade tänkt på mig som invandrare förrän hon hörde mig prata i telefon med min pappa på grekiska. En på mitt jobb sa att hon aldrig hade tänkt på mig som invandrare förrän min farfar dog och jag var tvungen att slänga mig på nästa flyg till Grekland för att hinna till begravningen som enligt traditionen ska ske inom ett dygn.

Jag minns särskilt en som sa att ”Om du hade hittat Kostas, Dimitris eller Georgios (som min pappa heter för övrigt) så hade man kanske sett dig som invandrare men inte när du heter Alexander". Det fick mig att gå till min grekiske kompis Christos och fråga honom. Han är precis som jag, svensk mamma och grekisk pappa, han pratar grekiska men har svenska som modersmål o.s.v. men det finns två stora skillnader. Han heter Christos och han ser ut som en grek, bruna ögon, näsan och allt det där ”typiskt grekiska”. Han blir behandlad som en invandrare hela tiden.

Är det så att man är invandrare om man har mörkt hår, bruna ögon och en bättre solbränna? Om jag ska vara ärlig så verkar det så. Annars skulle jag och Christos bli bemötta likadant och det blir vi inte. Det är ganska skrämmande för det visar att rasismen i samhället. Den som ser ut som en invandrare blir det, vi andra blir det inte.

Jag ska återkomma till varför Fredrik Reinfeldt inte har en aning om vad han pratar om när han pratar om invandrare vid ett senare tillfälle men jag måste jobba lite nu.

Detta inlägg är pingat på Intressant.se.

Andra bloggar om

1 kommentarer:

Klockan tisdag, 24 oktober, 2006 , Blogger Jonas Morian sa...

Jag har också haft anledning att fundera en del på det där. Rent tekniskt är jag invandrare, eller snarare invandrarbarn: min mamma är född i Tyskland. Men ingen som ser mig tar mig nog för något annat än helsvensk och mitt modersmål är definitivt svenska. Jag har visseligen ett lite udda efternamn, men det är en helt annan historia. Frågan är om jag med min bakgrund skulle anses fylla någon "invandrarkvot" i ett sammanhang där det av någon anledning vore önskvärt att ha med någon med invandrarbakgrund. Antagligen inte. Då skulle nog din polare Christos ligga bättre till.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida