01 november 2006

PW Botha är död

I slutet av 80-talet fanns det två personer som till stora delar väckte mitt politiska engagemang. Den ena var Chiles diktator Augusto Pinochet och den andra var Sydafrikas president PW Botha. Idag läser jag i tidningarna att Botha dog igår.

Botha var en hårdnackad rasist som tog små men stapplande steg för att ge andra än den vita befolkningen vissa begränsade rättigheter men som samtidigt vägrade ge den svarta majoriteten några rättigheter. Tvärtom hårdnade statens repressiva behandling i de svartas bostadsområden under hans tid i Sydafrikas regering.

För många i min generation stod Botha och apartheidpolitiken i Sydafrika som symboler för ondskan på jorden. Kampen mot apartheid bedrevs av en internationell rörelse som i stort sett alla utom moderaterna, SAF, Israel och personer på den yttersta högerkanten ställde upp på.

Frågan är hur det är för dagens yngre tonåringar, vilka är deras motsvarigheter till "ondskan på jorden"? Under snart fyra år har jag arbetat med utbildningspolitik i Göteborg och som sådan har jag träffat hundratals skolungdomar och när jag har pratat med många av dem och tagit upp personer som Lukashenka i Vitryssland, Kim Jong Il i Nordkorea eller Ahmadinejad i Iran så är det inte alls de som engagerar som Botha gjorde.

Den som engagerar idag är George W Bush(!!!). Det måste vara längesedan USA:s president hade denna roll, OK för att vi inte gillade Reagan och OK för att vi inte gillade hans atombomber men han var inte Ondskan med stort "O". Bush ses av många som det stora hotet mot världen på grund av sin (avsaknad av) miljöpolitik och utrikespolitik där attackerna i Irak fortfarande motiveras av kampen mot terrorism.

Jag undrar om han tycker att det är ett problem.

Detta inlägg är pingat på Intressant.se.

Andra bloggar om

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida