14 maj 2007

Sverigedemokrater och araber

Av någon anledning så verkar mänskligheten vilja ha en hackkyckling att skylla problem på. Nazisterna skyllde på judarna, i Japan stötte jag på misstänksamhet mot sydkoreanska gästarbetare och i norra Grekland hör jag ofta om de tjuvaktiga albanerna.

Den nya tidens hackkyckling är utan tvekan muslimer. Deras kvinnosyn ska visst vara förfärlig, i USA fick jag höra att alla terrordåd utom det i Oklahoma utförts av muslimer och om "vi" tar emot för många av "dem" så kan "vi" bli påtvingade deras sharialagstiftning där man hugger händerna av tjuvar. Summa sumarum: araber ska hållas på avstånd.

Nu har Sverige tack och lov inte hållit araber på avstånd. Det finns massor av dem här och jag umgås med två av dem, Wadih från Libanon och Samir, bördig från Irak men född i Polen. Wadih har jag dessutom delat en lägenhet i Östersund med.

Sverigedemokraterna has massa nonsens i sitt principprogram. Under rubriken "Begränsad invandring" skriver de:

Sverige har genom århundradena upplevt ett antal invandringsvågor. Främst har det rört sig om ett begränsat antal invandrare från närliggande områden. Tendensen i modern tid har dock varit en oerhört omfattande invandring från avlägsna länder. Ett uttalat mål att skapa ett pluralistiskt samhälle har medfört ett allvarligt hot mot den svenska nationen och dess homogena sammansättning. Det råder ingen tvekan om att en sådan politik utgör en elakartad kränkning av den nationalistiska principen.
Min kompis Wadih får nog anses komma från vad sverigedemokraterna kallar ett avlägset land, Libanon. Sverigedemokraterna tycker att det är ett problem att han bor i Sverige. Det faktum att han är libanes utgör enligt principprogrammet "ett allvarligt hot mot den svenska nationen och dess homogena sammansättning".

Jag har känt Wadih i nästa tio år och jag känner massor av andra muslimer. Jag känner inte igen mig i sverigedemokraternas beskrivning av mina kompisar. Jag ser inte kraven på sharia, stening av otrogna och viljan till terrordåd hos dem.

Sverigedemokraternas aversion mot muslimer måste bero på att de sällan umgås med muslimer och därför inte vet bättre. Om de skulle göra det skulle de upptäcka att det finns ganska få Usama-kopior som vill slänga bomber omkring sig och hugga händer av tjuvar.

Bloggar om och annat Intressant

1 kommentarer:

Klockan måndag, 14 maj, 2007 , Anonymous Anonym sa...

"Sverigedemokraternas aversion mot muslimer måste bero på att de sällan umgås med muslimer och därför inte vet bättre."

Hur förklarar du då att över 20 % röstade på Sd i mycket invandrartäta Landskrona medan kommuner utan invandrare visade en låg andel Sd-röster?

Personliga erfarenheter är inga argument överhuvudtaget. Kom med fakta istället.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida