14 december 2007

Snoppen, den enda genatlien

Alla vi som har gjort lumpen vet att man har massa märken på uniformerna, de första dagarna i det militära är det rena syjuntan när alla märken ska sys fast. Själv hade jag en delfin som påstods symoblisera HMS Urd som jag tjänstgjorde på.

Den nordiska utlandsstyrkan har också ett märke, ett lejon med en kvist och ett svärd på. Några inom styrkan har klagat då lejonet på bilden mycket tydligt har en snopp. Då slog försvaret slag i saken och retuscherade bort den. Resultatet kan du se nedan, lejonet till vänster har ballen kvar, det till höger har det inte.


Det har gjort heraldikern Vladimir A Sagerlund förbannad. I en artikel i GP säger han att:

"Försvaret är okunnigt om heraldik. Vapensköldar med lejon utan genitalier gavs förr till dem som förrått Kronan."

Herr Sagerlund får utsäkta men inte är det så att man saknar genitalier bara för att man inte har en snopp.

Bloggar om och annat Intressant

Etiketter:

1 kommentarer:

Klockan fredag, 21 december, 2007 , Blogger Lage Rahm sa...

:-)
Helt sant, har slagit mig också!

Däremot är det ju, såsom jag tolkar det, ganska tydligt ett han-lejon (med tanke på manen) som visas.

Jag har för mig att honlejon är betydligt mer aktiva vilket kanske skulle vara en bättre symbol?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida