21 januari 2008

Bodströms dubbla roller

Idag avslutas den uppmärksammade rättegången mot Tito Beltran i Ystads tingsrätt, ett mål där Thomas Bodström är målsägarbiträde. Bodström är inte den ende riksdagsledamoten som tar sig an mål vid sidan av riksdagsuppdraget, kristdemokraten Peter Althin gjorde samma sak innan han avgick från riksdagen. Det finns två stora invändningar mot deras agerande.

För det första, de är/var riksdagsledamöter. I Bodströms fall är han dessutom ordförande i ett utskott, justitieutskottet. Jag har aldrig varit riksdagsledamot och jag har aldrig arbetat i riksdagen men jag har arbetat åt den socialdemokratiska kommunstyrelsegruppen i Göteborg, en grupp som då bestod av sju heltidsarvoderade kommunalråd.

Det är ett mycket tidskrävande uppdrag, ingen av dem skulle ha tid med ett arbete till vid sidan av. Tanken att Göran Johansson skulle säga "Hej på er, nu drar jag ner till Ystad för ett extrajobb i en vecka. Ni kan ringa mig på mobilen förutom när jag jobbar för då måste jag ha den avstängd" känns overklig.

Jag har svårt att tänka mig att uppdraget som ordförande i ett av riksdagens utskott tar mindre tid i anspråk än att vara ordförande i Göteborgs kommunstyrelse.

För det andra, Thomas Bodström är folkvald. Som sådan är han min representant i Sveriges högsta ledning och som ordförande i justitieutskottet är han min representant in i det svenska rättsväsendet. Problemet är att han inte bara är min representant, han är Tito Beltrans representant också.

Det finns ett principiellt dilemma i detta. I riksdagen hävdar Bodström rättsstatens princip att Beltran inte är en våldtäktsman då ingen domstol har fällt honom för det. I Ystads tingsrätt hävdar han det motsatta.

Bodström bör välja, antingen fortsätter han som riksdagsledamot eller så fortsätter han som jurist. Jag hoppas att han väljer det första för han kommer att bli en utmärkt justitieminister efter valet 2010.

Bloggar om och annat Intressant

Etiketter:

3 kommentarer:

Klockan måndag, 21 januari, 2008 , Anonymous Anonym sa...

Monica Dahlström-Lannes är ju med vice ordförande i EPAC där Bodström är ordförande. Kan det bli mer svågerpolitik?

 
Klockan onsdag, 23 januari, 2008 , Anonymous Anonym sa...

Inte för det spelar någon roll i sakfrågan men jag tror du blandade ihop lite vem Bodström är målsägade för. Han är väl ombud för "barnflickan" och inte beltran om jag har fattat det rätt

/mVh Per Eckerberg

 
Klockan onsdag, 23 januari, 2008 , Blogger Alexander Sofroniou sa...

Hej Per!

Först blev jag lite nervös så jag läste texten igen för att försäkra mig. Jag har inte skrivit att Bodström var målsägarbiträde åt Beltran. Det skulle inte gå då Beltran inte var målsägare, han var åtalad.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida