14 januari 2008

Våra barn kommer att undra...

Jag kommer sannolikt aldrig att rösta på kristdemokraterna. Aldrig någonsin faktiskt. De pratar om behovet av värdegrunder i politiken samtidigt som de vill att de som inte "lever upp" till deras krav ska ha samma rättigheter som alla andra.

Det blir mest uppenbart när det gäller homosexuella. Kristdemokraterna pratar vitt och brett om att familjen är den viktigaste grundstenen i samhället men de nöjer sig inte med det, de ska diktera hur denna ska se ut också. Det ska vara en man och en kvinna.

Glädjande nog finns det undantag, ett av dem bor i Göteborg och hon är en gammal kollega till mig. Den göteborgska kommunstyrelseledamoten Carina Liljesand och hennes partikamrat (om man nu använder det ordet i kd) Nina Ekelund deklarerar att de tycker att homosexuella visst ska få ingå äktenskap med varandra som alla andra.

Av hela mitt hjärta önskar jag dem lycka till i sin strävan att få sitt parti att ändra uppfattning. Tyvärr tror jag inte att de kommer lyckas än på många år men skam den som ger sig.

Jag är säker på att när min generations barn är vuxna så kommer de att undra varför det där med homosexualitet var en så stor fråga för oss. Vad bråkade vi om för vad var problemet med dem egentligen?

Carina Liljesand kommer att kunna svara att det inte var något problem med dem alls. Det kommer inte alla inom hennes parti att kunna göra.

Sträck på dig Carina för detta gör du bra!

Bloggar om och annat Intressant

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida