09 november 2006

Min kampanj har lyckats!!!

Igår ringde min gode vän och ledarskribent Robbin till mig. Jag trodde att han ville prata om det amerikanska valet men det ville han inte, han undrade när man ska skriva "de" och när man ska skriva "dem". Det var faktiskt också ett trevligt ämne. Jag upplyste honom om att "de" är subjektsform och "dem" är objektsform och till skillnad från många andra så visste Robbin vad jag pratade om.

Alla har ett språk och därför är det roligt att jämföra och diskutera det. Till skillnad från reporäntans påverkan på ekonomin eller nervtrådars inverkan på humöret så har de flesta en åsikt om det och de flesta vågar säga vad de tycker. Alla vet ju något om det för när allt kommer omkring så pratar vi ju faktiskt.

Man brukar säga att människor använder de ord som man behöver. Grekiskan har ett ord för snö, tjonia, medan svenskan har flera: kramsnö, nysnö, pudersnö, skare o.s.v. Svenskarna behöver dessa distinktioner medan grekerna, som knappt har någon snö, inte behöver dem. Det finns ett ord som jag har saknat i svenskan och det kommer när man komparerar adjektiv. Du vet, Bra- Bättre - Bäst, Positiv - Komparativ - Superlativ:

Få - Färre - Ja vadå? Många andra språk har det:

Engelska - Fewest
Grekiska - O pio ligotero (flera ord men det följer kompareringsmönstret)
Franska - Le plus peu (som grekiska)
Kurdiska - Herî kêm
Polska - Najmniej

Svensktalande har hittills hänvisats till "minst antal" som är ett uttryck snarare än ett ord. Därför har jag i många år drivit en kampanj för att införa ordet "färst" i det svenska språket. Det finns få invånare i Krokom, det finns färre invånare i Vaxholm men det finns färst invånare i Bjurholm. Erkänn att ordet behövs.

Man kan inte säga "minst" för det syftar till storlek, inte till antal. En känd glassfirma försökte få oss att köpa deras glass genom att skriva "Nu med mindre kalorier" på reklamaffischen. Med tanke på att en kalori varken kan vara liten eller stor så får man anta att det var färre kalorier som avsågs.

Som stadssekreterare är det bland annat mitt jobb att skriva yrkanden och Göteborgs Stads budget, dokument som är offentliga och som sparas i all framtid. Jag har försökt få in ordet i något av dessa dokument men det är svårt när man jobbar i Göteborg, Sveriges näst största kommun har ju sällan färst av något. För ett par år sedan försökte jag få in att vi nu i Göteborg har färst socialbidragstagare på tio år men kommunalrådet tyckte att det var krystat. Tråkig typ det där. Istället har jag fått nöja mig med att använda det i dagligt tal.

Nu kan jag konstatera att det har gett resultat. Enligt språknämnden är det nu inte bara korrekt att använda ordet, de till och med rekommenderar det!!! Nedanstående text finns på deras hemsida:

Kan man böja adjektivet få i superlativ, och vad heter det då?

Ja, man kan böja det få, färre, färst. Det är ovanligt, men försvarar väl sin plats. Man kan jämföra med illa, värre, värst och stor, större, störst.

Färst är en gammal svensk böjningsform som det senaste seklet fallit i glömska. I stället har mer eller mindre omständliga omskrivningar kommit i bruk, som "lägst antal", "det minsta antalet" etc. Färst är både kortare, smidigare och naturligare. Använd det!

Det här ska jag fira genom att gå och titta på Borat-filmen. Party on!!!

PS 1: Ser du syftningsfelet i den första meningen i denna text?
PS 2: I meningen "Jag sparkar bollen" är "Jag" subjekt och "bollen" objekt.
PS 3: "sparkar" i exemplet ovan är inte bara ett verb, det är ett predikat också.
PS 4: En kalori är den mängd energi som krävs för att värma ett gram vatten en grad.

Detta inlägg är pingat på Intressant.se.

Andra bloggar om

Edit: Efter påpekande från min kollega Lage Rahm har jag ändrat en faktauppgift. En kalori är den mängd energi som krävs för att värma ett gram vatten en grad. Inget annat.

2 kommentarer:

Klockan torsdag, 09 november, 2006 , Blogger Jonas Morian sa...

Välskrivet och kul! Inte illa pinkat för en invandrare och göteborgare ;-)

Syftningsfelet torde väl vara att Robbin inte är "din" ledarskribent. En mer språkligt korrekt mening skulle kunnat lyda "Igår ringde min gode vän, tillika ledarskribenten, Robbin till mig".

 
Klockan fredag, 17 november, 2006 , Anonymous Anonym sa...

...och kalori stavas inte med två l!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida