31 januari 2007

Sannolikheten och kärnkraft

Den 23 mars 1980 bodde jag i Björkekärr i Göteborg. Den dagen följde jag med mina föräldrar till en vallokal för att de skulle rösta i folkomröstningen om kärnkraft. Jag var fyra år gammal så jag visste inte riktigt vad man gjorde när man röstade, jag visste inte vad kärnkraft var för något och de där linjerna som diskuterades då hade jag förmodligen inte heller någon koll på.

Resultatet har tolkats fram och tillbaka sedan dess och människors vilja att bevara kärnkraften har stigit i takt med att olyckorna i Harrisburg och Tjernobyl avlägsnar sig i våra minnen. I dagarna har det släppts en rapport som visar att den svenska kärnkraften har haft stora brister. Det visar sig att den inte är så säker längre.

För några år sedan läste jag statistik. Detta sjukt torra ämne livades upp vår lärare Wladislaw som lärde oss massa roliga saker om sannolikhet.

Anta att att man har 15 miljarder numrerade flörtkulor i en skål och att uppgiften är att plocka upp en av dem och se vad den har för nummer. Sannolikheten att man ska plocka upp ettan är väldigt liten, liten men inte omöjlig. Sannolikheten att jag ska plocka upp den är faktiskt lika stor som sannolikheten att jag ska pocka upp någon annan.

Att något är osannolikt betyder inte att det är omöjligt. Wladislaw berättade att några statistiker hade roat sig med att försöka räkna ut hur stor sannolikheten var att två flygplan skulle krocka med varandra över något av världshaven. Det är fem faktorer som måste inträffa för att det ska hända:
  1. Flygplanen måste vara på samma höjd...
  2. på samma longitud...
  3. på samma latitud...
  4. vid samma tidpunkt...
  5. och alla säkerhetsystem som ska förhindra en krock måste slås ut.
De räknade och räknade och kom fram till att sannolikheten var så liten att den inte gick att räkna fram. Men så hände det, två flygplan krockade med varandra utanför Namibias kust 1997. Osannolikt men tyvärr väldigt möjligt.

Tänk på det nästa gång du hör någon säga att den svenska kärnkraften är säker och att den bör byggas ut. Du kan ju faktiskt råka plocka upp fel flörtkula ur skålen.

Detta inlägg är pingat på Intressant.se.

Andra bloggar om

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Klockan onsdag, 31 januari, 2007 , Blogger Christoffer Willenfort sa...

där är ett STORT fel i beskrivningen av flygplanen

Personerna förutsatte att flygplan flyger lite hur som helst i luften.

Men i verkligheten så flyger man i ganska begränsade rutter (tänk vägar i luften) eftersom det är vetigaste väg från flygplats 1 till 2.

Detta ändrar hela matten.

/C

 
Klockan onsdag, 31 januari, 2007 , Blogger gardebring sa...

Ja! Vi gör som danskarna och kör med kol istället, som vi VET dödar en massa människor dagligen ;)

 
Klockan tisdag, 06 februari, 2007 , Anonymous Anonym sa...

Tage Danielsson gjorde en betraktelse över detta redan 1979. Den går att både läsa och höra här:
http://www.folkkampanjen.se/danielsson1979.html

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida