22 juli 2007

Chapman Stick

Ett av mina första blogginlägg handlade om när jag åkte till Los Angeles för att köpa en Chapman Stick. Det är ett stränginstrument som Emmet Chapman uppfann på 60-talet och som han har utvecklat sedan dess.

När folk ser den brukar det fråga vad de är för något för de brukar aldrig ha sett en stick förut. Frågan "Är det en gitarr?" kommer alltid. Det är det inte. En gitarr spelar man på genom att knäppa på fingrarna med höger hand och trycka ner dem på halsen med vänster (om man är högerhänt, annars tvärtom).

Så gör man inte på en stick. Om man trycker ner en sträng så börjar den vibrera, man måste faktiskt inte knäppa på den. Det gör att man får en hand över som man också kan använda för att trycka ner strängar, man kan alltså spela med båda händerna som man gör på ett piano.

Detta upptäckte Emmet Chapman så han gjorde på två saker. Den första var att dela in instrumentet i två delar, en basdel och en melodidel. Framifrån sett så utgörs basdelen av de sex strängarna till vänster. Då kan man spela melodislingor med högerhanden och kompa sig själv samtidigt med vänsterhanden, ungefär som på ett piano.

Den andra var att resa på instrumentet så att man håller det verikalt, inte horisontellt som man gör med en gitarr. Det gör att man kommer åt intrumentet lika bra med båda händerna.

Tyvärr kostar en Chapman Stick en del pengar men om du är en entusiast kan jag verkligen rekommendera ett köp.

Vi håller på att fila på en låt med bandet så där jag spelar på sticken men den är inte klar än så tills vidare får du hålla till godo med Rob Martino nedan.



Bloggar om och annat Intressant

Etiketter:

1 kommentarer:

Klockan söndag, 30 september, 2007 , Anonymous Anonym sa...

jag hade inte heller någon aning om vad det var när jag fick ett yuotube-klipp skickat till mig med Greg Howard. Har bloggat om det idag.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida