28 juni 2007

Vad sysslar moderaterna med?

Via den fantastiske SSU:aren Makan Amini har jag hittat nedanstående intervju med arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin där han intervjuas om sin nu så kända "examen". Intervjun är verligen värd att ses i sin helhet för hans och moderaternas strategi är fullständigt obegriplig. De hade kunnat döda den här historien för flera veckor sedan men istället kastar de själva ved på elden så att den inte slocknar.

Till att börja med, jag tror på det Littorin säger. Jag tror att han har gått den här utbildningen, att han har skrivit sin uppsats och att han har trott att "universitetet" han gick på hade rätt att utfärda en examen. Jag tror på honom när han säger att han inte har koll på det amerikanska ackrediteringssystemet för akademiska utbildningar och ärligt talat, vem har det?

Moderaterna håller benhårt fast vid sin ursprungsposition och Littorin slingrar sig och ger idiotsvar. Journalisten frågar honom om han idag hävdar att han har en akademisk examen och då drar han till med talregeln att han fokuserar på att minska utanförskapet, få fler i sysselsättning och minska arbetslösheten. Det är ett riktigt god-dag-yxskaft-svar för vad har det med saken att göra?

- Har du en examen?
- Jag fokuserar på mitt jobb.


Fullständigt obegripligt och det blir ännu konstigare med tanke på hur skickliga moderaterna vad för ett år sedan när det gällde media och mediestrategier. Det är när han håller på och slingrar sig som man börjar undra om han har något att dölja.

Vad skulle han då ha gjort istället? Om jag hade varit hans talskrivare hade jag skrivit följande:

Jag gick en utbildning och jag fick ett papper som liknade en examen. Jag betalade för utbildningen, jag hade kontakt med en handledare och jag levererade in min uppsats i tid precis som jag skulle. Nu i efterhand har jag fått reda på att utbildningen inte är godkänd av de amerikanska myndigheterna. Jag känner mig lurad av Fairfax university. De sa till mig att de hade rätt att utfärda en examen men det var en lögn.

Jag har tidigare hävdat att jag har en masters-examen men det gör jag inte längre. Därför har jag plockat bort den från min CV på regeringens hemsida. Den som vill läsa uppsatsen jag skrev för elva år sedan kan ladda ner den från moderaternas hemsida.

Med detta så är diskussionen om min "examen" avslutad för min del. Jag blev lurad och det finns ingen anledning att älta detta i all oändlighet. Nu ska jag istället fokusera på mitt arbete som arbetsmarknadsminister och se till att utanförskapet minskar, sysselsättningen ökar och arbetslösheten sjunker.




Bloggar om och annat Intressant

Etiketter: , ,

2 kommentarer:

Klockan torsdag, 28 juni, 2007 , Anonymous Anonym sa...

Helt störtskönt avslut

 
Klockan fredag, 29 juni, 2007 , Anonymous Anonym sa...

Så svarar överheten på frågor

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida